A BMSZKI Egészségügyi Szolgálata Kiváló Minősítést szerzett

A megfelelő minőségben működtetett egészségügy nem lehet kiváltság!

A magyar egészségügyi ellátórendszert – talán joggal – sokan illetik kritikával. Személyes történetek sora szól várólisták hosszáról, kimerült szakemberekről, elavult infrastruktúráról vagy épp az ellátást a „hátukon vivő” elkötelezett egészségügyi dolgozókról.

Vannak, akik hajlamosak elfogadni, hogy ami közfinanszírozott, az legfeljebb működjön – de nem várnak csodát. Előfordul, hogy beletörődünk abba is, ha a társadalmunk szegényei számára nyújtott egészségügyi szolgáltatások alacsonyabb minőségi elvárások mentén szerveződnek meg. Ezért is bír különös jelentőséggel számunkra, hogy a BMSZKI Egészségügyi Szolgálata 2025 tavaszán megszerezte az MSZ EN ISO 9001:2015 és MEES 2.0 tanúsítványokat.

Mit jelentenek ezek a tanúsítványok?

Az ISO egy nemzetközileg elismert minőségirányítási szabvány, amely azt biztosítja, hogy egy szervezet:

  • átlátható és szabályozott folyamatokkal dolgozik,
  • folyamatosan törekszik a szolgáltatás minőségének javítására,
  • figyelembe veszi a partnerek, ügyfelek, ellátottak visszajelzéseit,
  • csökkenti a hibák, hiányosságok előfordulását.

A Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok (MEES) 2.0. alkalmas a háziorvosi ellátás, a védőnői szolgálat, a járóbeteg szakrendelők és a fekvőbeteg intézmények minőségirányítási rendszerének kialakítására. A MEES tartalmaz a diagnosztikai eljárásokra vonatkozó standardokat, illetve a menedzsment, a betegjogok és a betegbiztonság területének követelményeit is meghatározza.

Miért jó ez a hajléktalan embereknek?

  • Megbízható, kiszámítható ellátást kapnak: a tanúsítvány biztosítja, hogy az ellátás nem ad hoc jellegű, hanem egységes és ellenőrzött rendszerben működik.
  • Jobb minőségű egészségügyi ellátásban részesülnek, ami figyelembe veszi az ő speciális helyzetüket is (pl. krónikus betegségek, mentális problémák, rossz szociális körülmények).
  • Az ISO rendszer része a folyamatos önértékelés és fejlesztés, ami azt jelenti, hogy a szolgálat nem csak fenntartja a színvonalat, hanem törekszik annak emelésére.

Miért jó ez a munkatársaknak?

  • Jól szervezett munkakörnyezetben dolgozhatnak: az ISO rendszer révén világosabbak a felelősségi körök, kevesebb az adminisztratív káosz.
  • Támogatottabb munkavégzést tesz lehetővé: a minőségirányítási rendszer keretet ad a belső képzéseknek, visszajelzéseknek, és segíti a problémák korai felismerését.
  • Motiváló szakmai környezetet biztosít: jó érzés egy olyan szervezetben dolgozni, amely megfelel a szakmai normáknak és folyamatosan fejlődni akar.

A minőségbiztosítási rendszerünket elismerő tanúsítványok számunkra azonban nem csak szakmai elismerést jelentenek, hanem egy erkölcsi állásfoglalást is: a megfelelő minőségben működtetett egészségügy nem lehet kiváltság! A kiszolgáltatottság nem lehet indok a gyengébb minőségű ellátásra!

A Fővárosi Szociális Központ és Intézményei (FSZKI) 32 évvel ezelőtt még a mennyiségi ellátásra volt kénytelen berendezkedni, hiszen a rendszerváltás utáni időszakban a hajléktalanság hirtelen addig nem látott tömeges társadalmi jelenséggé vált. Az FSZKI intézményei dinamikusan nőttek, és hamar világossá vált: a hajléktalan emberek nemcsak szállásra, hanem komplex egészségügyi ellátásra is rászorulnak.

A közfinanszírozott egészségügyi rendszer azonban nem adott integrált, rendszerszintű választ ezekre a szükségletekre. Ezért az FSZKI már 1996-ban saját egészségügyi ellátásokat kezdett szervezni, amelyek mára önálló szervezeti egységként, a BMSZKI Egészségügyi Szolgálataként működnek, három telephelyen nyújtva alap-, járó- és fekvőbeteg-ellátást kifejezetten a beteg hajléktalan emberek számára.

Szakmai stabilitás, példaértékű működés

Az Egészségügyi Szolgálat évek óta stabil struktúrával működik, ellátásai szervesen beépültek és vezető szerepet töltenek be a fővárosi hajléktalanellátásban. Ezért is döntött úgy az intézmény vezetése, hogy egységes minőségirányítási rendszert épít ki és vezet be az Egészségügyi Szolgálat egészére.

A munka 2024 tavaszán indult, és 2025 februárjára el is érkezett a tanúsítási auditig, amelyet a GüteZert Magyarország Kft. végzett el. A minősítést végző szakemberek semmilyen eltérést nem találtak a dokumentált és a valóságban alkalmazott folyamatok között.

A szakértők külön kiemelték, hogy a dolgozók munkája példaértékű, hozzáállásuk elismerésre méltó, a szabályozottság kiemelkedő. Évtizedes tapasztalatok birtokában sem emlékeznek ilyen higiéniai fegyelemre, a kórházhigiénikus kolléganőnk munkáját külön méltatták.

Ebben a történetben nem csupán az a különleges, hogy egy intézmény tanúsítványt szerzett, hanem az is, hogy egy olyan intézmény tette ezt meg, amely épp a társadalom egyik legkiszolgáltatottabb csoportját látja el, miközben a rendszer egésze küzd a túlterheltséggel és a forráshiánnyal.

A minőségbiztosítás átláthatóságot, visszamérhetőséget, ellenőrizhetőséget teremt. Fővárosi önkormányzati fenntartású intézményként bízunk benne, hogy munkánk elismerése a közintézményekbe vetett bizalom építését is szolgálja és hozzájárul a társadalmi felelősségvállalás erősítéséhez!

Köszönjük az Egészségügyi Szolgálat minden munkatársának az elkötelezett munkát ebben a folyamatban és a hétköznapokban is! Gratulálunk nekik ehhez a kiváló szakmai teljesítményhez!

Írta: Dandé István – Tatár Babett

 

isomees